Психологічне дослідження учнів ліцею

psy menu studentВсі учні, вступаючи до ліцею ОБОВ'ЯЗКОВО проходять на сайті ліцею (Розділ: Ліцеїсту-Особова справа-Меню "Психологічне тестування") наступні психологічні тести: 

Тест Кеттела - один з найвідоміших в світі психологічних тестів. Зокрема, з ним стикаються багато претендентів при проходженні співбесіди (в тому числі в державних і силових структурах). Використовується опитувальник Кеттелла і в інших сферах, а з огляду на характеристику, яку випробовуваний отримує в результаті проходження тесту, і він представляє великий інтерес з точки зору самодіагностики.
Найбільший інтерес в складанні профілю особистості представляють низькі і високі (тобто пікові) результати. Під високими балами маються на увазі бали від 8 і вище, під низькими - від 0 до 3. Середні бали, як правило, показують баланс між двома протилежними характеристиками (з ухилом в бік відповідного полюса, якщо такий ухил є).

Тест Айзенка на темперамент. Тест позволяет определить один из 4 типов темперамента: холерик, сангвиник, меланхолик и флегматик. 

Тест Діагностика вад особистісного розвитку (ДВОР) - анкета об'ємна (90 запитань), але досить інформативна і може виявити­ся дуже корисною для усвідомлення дитиною рис свого характеру та шляхів самовдоскона­лення. 

Учні 11 класів з психологом ліцею (не автоматизовано) виконують такі психологічні тести: 

«Карта інтересів», розроблений А.Є. Голомштоком, призначений для вивчення інтересів і схильностей в різних сферах діяльності. Виділяються 23 таких сфери: фізика, математика, хімія, астрономія, біологія, медицина, сільське господарство, філологія, журналістика, історія, мистецтво, геологія, географія, громадська діяльність, право, транспорт, педагогіка, робочі спеціальності, сфера обслуговування, будівництво, легка промисловість, техніка, електротехніка.

«Диференційно – діагностичний опитувальник» Є.А.Клімова для визначення професійних уподобань вивчення професійної спрямованості, інтересів, нахилів, переваг учнів на основі аналізу різних за характером видів діяльності.

Назви типів професій за цим тестом:

1.   Людина – техніка

Праця людей цієї групи професій пов’язана  із:

  • Перебудовою деталей, виробів, механізмів ( виготовлення деталей, машин, механізмів вручну, на верстатах і автоматичних лініях, слюсарні роботи, монтажні і електромонтажні, будівельно-оздоблювальні, роботи по видобутку та переробці промислової сировини, виготовлення харчових продуктів);
  • Обслуговуванням технічних об’єктів ( налагодження та обслуговування устаткування, управління верстатами, машинами, механізмами, транспортними засобами та будівельними машинами);
  • Відновленням ( відновленням та ремонтом технічного устаткування, виробів );
  • Вивченням ( контроль і аналіз якості виробів і механізмів, випробування якості виробів ).

2.   Людина – Людина

Праця людей цієї групи професій пов’язана  із:

  • Вихованням, навчанням, тренуванням других людей (вихователь ДНЗ, дитячих будинків, викладачі в школах та інших навчальних закладах, майстер виробничого навчання, спортивний тренер);
  • Медичним обслуговуванням людей та доглядом за ними (лікар, зубний технік, медична сестра);
  • Правовою допомогою (суддя, адвокат, юрисконсульт, працівник міліції );
  • Організацією людей, керівництвом та управлінням ними ( адміністратор, менеджер );
  • Вивченням, описом, дослідженням інших людей (соціолог, психолог, журналіст, слідчий ).

3.   Людина – Знакова система

  • Праця людей цієї групи професій пов’язана  із:
  •  Перетворенням, розрахунком, сортуванням (бухгалтер, економіст, працівник пошти);
  • Шифровкою, дешифровко, розпізнаванням символів (стенографіст, радист, лінгвіст, філолог, історик, математик, бібліотекар);
  • Управлінням руху (диспетчер, інспектор ДАІ);
  • Складанням і збереженням документації (нотаріус, архіваріус, діловод);
  • Відновленням, усуненням помилок (коректор, редактор).

4.   Людина – Природа

Праця людей цієї групи професій пов’язана  із:

  • Перетворенням, переробкою (садівник, технолог харчової промисловості);
  • Обслуговуванням, охороною флори і фауни (працівник лісового господарства, квіткар, тваринник, птахівник );
  • Заготівля продуктів, експлуатація природних ресурсів (риболов, лісоруб, агроном, зоотехнік, мисливець);
  • Відновленням, лікуванням (ветеринар, еколог, лісник);
  •  Вивченням, описом, розвідуванням (генетик, геолог, ботанік, зоолог, метролог ).

5.   Людина – Художній образ

  • Праця людей цієї групи професій пов’язана  із:
  • Перетворенням, створенням (архітектор, дизайнер, скульптор, модельєр, художник, режисер, композитор);
  • Виконанням, виготовленням виробів за зразком в одиничному екземплярі (диригент, музикант, вокаліст, актор, ювелір, реставратор);
  • Із відтворенням, копіюванням, розмноженням художніх творів (маляр, майстер художнього розпису).

Методика діагностики спрямованості особистості Б. Басса (Опитувальник Смекала-Кучера; орієнтаційна анкета Басса) дозволяє виявити до чого людина дійсно прагне, що для нього є найважливішим, цінних і, при необхідності, підкоригувати свою поведінку. 

За допомогою методики Басса виявляються наступні спрямованості:

1. Спрямованість на себе (Я) - орієнтація на пряму винагороду безвідносно від змісту роботи, схильність до суперництва.

2. Спрямованість на спілкування (О) - прагнення за будь-яких умовах підтримувати відносини з людьми, орієнтація на спільну діяльність.

3. Спрямованість на справу або задачу (Д) - зацікавленість у вирішенні ділових проблем, виконання роботи якнайкраще, орієнтація на ділову співпрацю, здатність відстоювати в інтересах справи власну думку, яке корисне для досягнення спільної мети

По методиці експрес-діагностики психологічної готовності  до професійного навчання (Чапмен - Поляков – Кореляков)

За цією методикою визначають такі рівні психологічної готовності: 

Високий, позитивний рівень психологічної готовності до професійного навчання. Ви цілком готові до професійного навчання (або продовження професійного навчання). Ваш вибір адекватний, відповідає Вашим потребам і можливостям. В процесі навчання Ви, як і більшість людей, можете зіткнутися з якимись труднощами, але певна особистісна зрілість і цілеспрямованість допомагатимуть Вам їх долати. Удачі на шляху професійного самовизначення і становлення!

Середній рівень психологічної готовності до професійного навчання. Важливо поміркувати над тим, чи пов'язаний отриманий недостатньо високий результат з Вашими індивідуальними властивостями, особливостями характеру, або це є наслідком якихось зовнішніх причин і обставин.
Подумайте, які риси характеру ускладнюють ваше професійне самовизначення? Які об'єктивні зовнішні причини можуть заважати Вам стати професіоналом в тій спеціальності, яку Ви вибрали (або вибираєте)?
Можливо, Вам не вистачає якоїсь інформації або Ви потребуєте підтримки, щоб цілеспрямовано рухатися по шляху професійного становлення. Від кого б Ви хотіли отримати допомогу?

Низький, негативний рівень психологічної готовності до професійного навчання. На жаль, Ви не цілком готові до професійного навчання (або до продовження професійного навчання). Задумайтесь, в чому причина цієї неготовності?
Може бути, у Вас недостатньо власної особистої мотивації для такого навчання, і насправді в плані професійної діяльності Ви хочете чогось іншого? Чи потрібно для реалізації Ваших намірів вступати до ВНЗ (продовжувати навчання в магістратурі, аспірантурі тощо)?
Також ймовірно, що Ви вибрали невідповідну для себе сферу діяльності. Подумайте про альтернативну спеціальності - можливо, інша професія Вас надихає більше? Важливо поміркувати над тим, які риси характеру ускладнюють ваше професійне самовизначення? Які об'єктивні зовнішні причини можуть заважати Вам стати професіоналом в тій спеціальності, яку Ви вибрали (або вибираєте)?

Друк E-mail

Яндекс.Метрика